EEN POSITIEVE ZWANGERSCHAPSTEST

Je hebt een zwangerschapstest gedaan en die was positief. Gefeliciteerd! Zeker wanneer het je eerste zwangerschap is, komen er nu misschien een heleboel vragen in je op. Maar ook wanneer je al eens eerder zwanger bent geweest, kunnen er nu toch weer vragen bij je naar boven komen. Om je een eindje op weg te helpen, geven wij hieronder alvast wat informatie en enkele antwoorden op de meest voorkomende vragen. Heb je specifieke vragen, dan raden we je aan om gewoon even contact met ons op te nemen, zodat wij onze adviezen kunnen aanpassen aan jouw situatie.

Voeding:

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is belangrijk. Niet alleen tijdens de zwangerschap, maar ook al daarvoor. Misschien ben je er echter tot nog toe niet zo heel erg mee bezig geweest wat nu wel en niet verstandig is om te eten. Nu je zwanger bent is het een goed moment om je hier iets meer mee bezig te houden. Het is  nu namelijk extra belangrijk dat je voedingspatroon gezond en gevarieerd is. Op die manier kun je zorgen dat jij en je kindje de juiste bouwstoffen binnenkrijgen. Niet alles wat je normaal eet kun je ook zomaar eten tijdens de zwangerschap. Sommige voedingsmiddelen kunnen mogelijk schadelijk zijn voor je ongeboren baby. Op deze site kun je vinden welke voedingsmiddelen je met een gerust hart kunt eten en welke voeding je het beste kunt vermijden.

Vitamines (foliumzuur en vitamine D):

Tijdens de zwangerschap kan het verstandig zijn om bepaalde vitamines en mineralen aan te vullen door middel van een vitaminesupplement.

Een van die belangrijke vitamines is vitamine B11 (folaat), ook wel bekend als foliumzuur. Foliumzuur speelt in het begin van de zwangerschap een rol bij de ontwikkeling van het zenuwstelsel en in het voorkomen van neurale-buisdefecten bij het ongeboren kind. Voorbeelden van neurale buis defecten zijn een open ruggetje, een hazenlip en open gehemelte.

Foliumzuur komt van nature voor in groene groenten, volkoren producten, brood, vlees en zuivel. Het is echter lastig om de juiste hoeveelheid foliumzuur binnen te krijgen puur vanuit je voeding. Het advies is dan ook om wanneer je zwanger wilt worden, te starten met het innemen van foliumzuur door middel van een supplement. Zo’n supplement is bij de meeste drogisterijen en apotheken zonder recept verkrijgbaar. Door vanaf 4 weken voor de zwangerschap tot 8 weken na de bevruchting 0,4 – 0,5mg foliumzuur te gebruiken, kun je de kans dat je kindje een van de bovengenoemde afwijkingen ontwikkelt verkleinen met maar liefst 70%.

Een andere belangrijke vitamine is vitamine D. Dit wordt door ons lichaam aangemaakt onder invloed van zonlicht. Daarbij komt het van nature voor in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong zoals vette vis, vlees en eieren. Vitamine D is belangrijk voor sterke botten, tanden en spieren. Een tekort aan vitamine D kan de kans op botontkalking en spierzwakte op verhogen. Bij kinderen kan een ernstig vitamine D tekort rachitis veroorzaken. Rachitis kan skeletafwijkingen veroorzaken. Tijdens de zwangerschap zou het slikken van vitamine D mogelijk de kans op een baby met een laag geboortegewicht kunnen verminderen. Vitamine D is bovendien belangrijk voor je immuunsysteem. Inname van vitamine D verkleint de kans op infecties en verkoudheden. Het advies is om dagelijks 10 mcg vitamine D te slikken. Kies bij voorkeur voor een supplement met vitamine D3.

Roken, alcohol en drugs:

Rook je? Drink je wel eens alcohol, of gebruik je wel eens drugs? Wij adviseren je dan dringend om hiermee te stoppen. Roken, alcohol en drugs kunnen schadelijk zijn voor je ongeboren baby. Ze kunnen een negatief effect hebben op de ontwikkeling van je kindje, zowel tijdens de zwangerschap als na de geboorte. Zo verhoogt roken bijvoorbeeld de kans op een miskraam, een vroeggeboorte en een te laag geboortegewicht.

Natuurlijk begrijpen we heel goed dat het lastig kan zijn om te stoppen met deze gewoontes. Mocht je hier behoefte aan hebben, dan helpen wij je graag daar waar wij kunnen. Heb dan ook geen schroom en maak het bespreekbaar tijdens de controles. Samen kunnen we dan kijken wat voor jouw situatie geschikte opties zijn. Meer weten? Klik dan op de volgende links. Roken en zwangerschap. Alcohol en zwangerschap. Drugs en zwangerschap.

Beweging:

Wanneer je een goede conditie hebt kan dit tijdens je zwangerschap en de bevalling veel voordeel opleveren. Was je voordat je zwanger werd al gewend om te sporten? Dan kun je hier in de meeste gevallen gewoon lekker mee doorgaan tijdens de zwangerschap. Het is wel van belang dat je tijdens je zwangerschap extra goed luistert naar de signalen die je lichaam je geeft. Soms kan dit betekenen dat je tijdens de zwangerschap tijdelijk een stapje terug moet doen. Die marathon die je in de planning had is wellicht niet meer zo verstandig. Wanneer je een contactsport doet, zoals basketbal of rugby, raden wij je aan om tijdens je zwangerschap een alternatieve sport te beoefenen. Vanzelfsprekend is het goed om dit met je verloskundige te bespreken. Er zijn overigens steeds meer initiatieven om juist tijdens je zwangerschap nog lekker bezig te blijven. Informeer hiernaar bij je verloskundige.

Medicijngebruik:

Gebruikte je kort voor de zwangerschap (tot 4 weken voor de bevruchting) medicatie? Of heb je tijdens je zwangerschap medicatie nodig? Bespreek dit dan met de zorgverlener die jou de medicatie heeft voorgeschreven. Wij als verloskundigen horen dit ook heel graag zo snel mogelijk, zodat we kunnen bekijken of deze medicatie veilig gebruikt kan worden tijdens de zwangerschap.

Moeders voor Moeders:

Vanaf het prille begin, tot ca 16 weken  zwangerschap kun je andere vrouwen helpen om zwanger te worden. Moeders voor Moeders is een landelijke organisatie die van urine van zwangere vrouwen inzamelt. Met behulp van die urine kan men medicatie maken voor vruchtbaarheidsbehandelingen. Klik hier voor meer informatie.